Alla inlägg under mars 2009

Av Viktoria - 30 mars 2009 21:50

Idag är det många unga människor som dagligen transporterar sig mellan skola, vänner, ungdomsgården, träningen på kvällen mm.

Kollektivtrafiken är då ett säkert och ibland nödvändigt alternativ för många att nyttja. I vårt växande samhälle idag finns många starkt trafikerade vägar som vare sig barn eller deras föräldrar vill att de ska röra sig nära. Självklart uppmuntrar vi den dagliga motionen, fast i vissa situationer kan många vägar vara förenade med fara. Tyvärr är det många som får cykla istället för att åka kollektivt till kompisen eller promenera till skolan när inte föräldrarna har möjlighet att själva skjutsa. Det är många familjer som idag har en ansträngd ekonomi som gör att ett busskort blir en stor utgift i vardagen.

Vi anser att alla barn samt gymnasieungdomar ska få åka gratis kollektivtrafik. Det är ett stort stöd för den enskilde personen medan det är en väldigt liten kostnad för kollektivtrafiken.

Detta gynnar inte bara ekonomiskt som trygghetsmässigt & utvecklar den sociala utvecklingen & tillgängligheten till en meningsfull fritid.

Vi uppmärksammar även att det är alldeles för ofta barn och ungdomar får betala eller själva ordna sin skolskjuts eller gå! Många kommuner har en kilometergräns som bedömer om man får gratis skolskjuts eller inte. De som inte har råd att betala kan istället råka utsätta sig för fara genom att vistas kring riskfyllda vägar. Detta blir en orättvisa som ingen vill stå till svars inför.

I skollagens § 7 står: Hemkommunen är skyldig att sörja för att det för eleverna i grundskolan anordnas kostnadsfri skolskjuts, om sådan behövs med hänsyn till färdvägens längd, trafikförhållandena, funktionshinder hos en elev eller någon annan särskild omständighet.

Ändra skollagen så att skolskjuts är kommunens ansvar och att den ska vara gratis. I och med barnens skolplikt är detta deras rättighet!

  

Viktoria Wikström

Förbundsstyrelseledamot

Unga Örnar

Av Viktoria - 28 mars 2009 23:58

Sitter här vid datorn och ska strax gå och sova. Känner mig trött och frusen nu.

Idag har jag varit på ettårs kalas. Elias -brorsans son var det som fyllde år igår. Världens goaste. :) så jag har ätit tårta till middag typ idag. har inte alls ätit bra idag. Jag jobbade förmiddag idag och det var en sån där "kill-my-self"-dag så jag har inte hunnit äta mycket och det lilla man peta i sig gick knappt ner då man är uppstressad. Jag bara hoppas morgondagen går smidigare - men då är förutsättningarna bättre. Jag har inte samma andel konferensgäster, jag är inte ensam utan jag jobbar med emma - ett pro! :)

och jag känner att dagen kommer flyta på bättre bara! kanske man hinner äta frukost ;)


Ikväll var jag även duktig och stängde av ljuset under earth hour - hade bara på tv'n och tänt en massa stearinljus! 

Jag är nyfiken på om det egentligen genererat något i pengar eller utsläpp denna nersläckning.. Om man nu tänker på alla som stängt av sina lampor och sen slår på dem igen - alla samtidigt! Det borde ju belasta nätet nå jävulskt! Sen som min sambo sa - inte tror jag att dom eldar på mindre i alla kolkraftverk under denna timma!.. jag skulle vilja se en riktig resultatrapport av detta!


Anywho! Jag har även inskaffat mig en volumaster - finaly!

Ett planerat inköp sedan länge men nu hitta jag den till halva priset på en nätsida jämfört med vad de tar i butik för den!


Och föresten.. Efter ett par svinkalla dagar börjar äntligen värmen krypa tillbaka igen.. som jag längtat! Men det ger en samtidigt lite ångest över att man inte håller träningen som man borde inför sommaren - det blev inte ett beach 2009 heller! Jag vet inte riktigt vad jag håller på med.

Vissa dagar står jag där med min mattallik på jobbet med kanske.. pommes och beasås och sånt på och bara är arg på mig själv för jag äter skiten. Jag har aldrig haft problem med att bli tjock av mat men just tanken på hur det tjocknar i ådrorna... men det skämtar man bara bort lite lätt så är det problemet glömmt.. och om jag hellst skulle träna regelbundet, men jag.. jag vet inte! jag har inte fler ursäkter nu tror jag!


nu ska jag gå och sova -ska bli skönt efter en sånt här seg jobbdag och sömnig kväll. (vet inte när jag gjorde nåt riktigt skoj en helgkväll senast!)


all work and no play...


Rock?

Av Viktoria - 26 mars 2009 14:24

Det var inte min mening att lämna bloggen så länge, men nu kommer ett nytt inlägg!


Spenderar just nu min torsdag på soffan under ett täcke. Har legat och sett tv sen ja vaknade. Har jobbat natt och ska ut igen sen ikväll!jag försökte slppa ta dessa pass men ingen annan kunde ta dem! kändes bara så tungt att jobba 6 pass denna vecka (och nästan alla olika med!) sen har jag en del att fixa med hemma som det är lite stressigt med! håller på med en insändare som jag inte riktigt får texten att flyta på heller!


Sen jag skrev sist har skotercross SM hunnit avgöras - i den "viktiga" klassen vad det emil öhman som dominerade - ingen skräll direkt!

Jag har vart en sväng till Sthlm på dagsmöte. Skulle även farit ner i gen i april men den internationella kursen har tyvärr blivit inställd! :(

har även anmält mig till en hälso/tränings..nånting kurs som Emma ska hålla i via TC. Jag tror att det är precis den kick i baken jag behöver för att komma igång. Min träning och lust har totalt stagnerat, och det är så frustrerande när jag vet att jag verkligen behöver det - jag behöver stärka mina muskler för att slippa få ont och bygga på dem för framtiden och hålla formen och få bra hållning - men jag är så hopplöst lat! eller.. ja jag kan nog inte förklara det på annat sätt.

Men jag vet ju hur jag själv fungerar - har jag fått in vanan bara så går det inte lika svårt. då vet jag att  - nu är det gymmet två dar i veckan och spinning som gäller. Nu sitter jag bara i soffan och tänker på att träna men hittar fem miljarder olika andra saker jag "måste göra2, eller så sitter jag i timmar och inget händer! Undra om jag bara är lat eller om problemet ligger i nåt annat slags missnöje?

Beach 2009? eller ska vi skjuta på det ännu ett år?


Det börjar bli vår - det är ljust ute på mornarna och solen värmer i ansiktet, snön töar bort och asfalten kommer fram. Allt är skitigt!

 Jag känner stort behov av nya vår/sommarkläder och har sett massor i H&M's katalog. Frågan är bara hur man ska sålla ut det man behöver (mest vill ha)! :D

igår beställde jag mig en volymaster på nätet då jag hitta en för 399:- den kostar fan annars över 600:- i butikerna här! Så äntligen lite mer volym i mitt platta hår! Yeay.

Igår var jag för övrigt och färgade mitt hår jätterött hos Sara. Det blev skitsnygg och jag är supernöjd. :D

'

Jag får en känsla av att jag borde gå i duschen nu. Jag kanske lägger upp nån rolig bild här i efterhand!

Håll utkik - jag ska uppdatera bättre nu igen när lusten kommit tillbaks!

RocK!


Ovido - Quiz & Flashcards